חיסכון לכל ילד

ביטקוין וקריפטו: האם כדאי לחסוך לילדיך במטבעות דיגיטליים?

3 דקות קריאה

20 בנובמבר 2023

כתבה זו תורגמה מהשפה האנגלית

ביטקוין וקריפטו: האם כדאי לחסוך לילדיך במטבעות דיגיטליים?

בשנת 2023, הכלכלה הישראלית, לרבות שוק ההון שלה, הושפעה משמעותית מההתפתחויות בתחום מטבעות הקריפטו. היבט מרכזי שיש לקחת בחשבון הוא הגישה של בנק ישראל להסדרת מטבעות יציבות.
הבנק הציע תקנות לניהול סיכונים הקשורים למטבעות יציבים, במיוחד אלו הקשורים לנכסים אחרים ומגובים בבטחונות. תקנות אלו מטרתן להבטיח הגנת הצרכן ודרישות זהירות. על פי הנחיות אלה, מנפיקי stablecoin יידרשו להחזיק בטחונות מלאים, המכסים למעשה 100 אחוז מההתחייבויות שלהם למחזיקי מטבעות.
בנוסף, הבנק המרכזי מציע לחלק תפקידי פיקוח בין מספר רגולטורים לצורך יעילות ומחייב רישיונות עבור מנפיקי מטבעות סטאבל, כאשר תפקידים גדולים יותר וחשובים מערכתית מפוקחים על ידי מחלקת הפיקוח על הבנקים.

גם לנוף הגיאופוליטי יש תפקיד משמעותי בהשפעה על שוק מטבעות הקריפטו. הסכסוך המתמשך בין ישראל לחמאס, למשל, השפיע על שוק הקריפטו, אם כי לא באופן מהותי.
לפי הדיווחים, חמאס מימן חלק מפעילותו באמצעות מטבעות קריפטוגרפיים, וישראל, תוך מינוף המומחיות הטכנולוגית שלה, הצליחה לחסום את חשבונות הקריפטו הללו.
למרות זאת, לא נרשמה תנודה משמעותית במחירי הנכסים הדיגיטליים עקב הסכסוך. עם זאת, התפקיד הפעיל של ישראל בכריית קריפטו אומר שכל שיבוש בכרייה עלול להשפיע על קצב ה-hash של הביטקוין, וכתוצאה מכך גם על מחירו.

בעולם, שוק מטבעות הקריפטו חווה שינויים דרמטיים. בשנת 2021 היא ראתה צמיחה חסרת תקדים, שהגיעה לשיאים של כל הזמנים. עם זאת, 2022 הביאה לקריסה קשה, כאשר מטבעות קריפטוגרפיים רבים איבדו למעלה מ-50% מערכם. נכון לרבעון השלישי של 2023, השוק מוערך בכ-1.27 טריליון דולר. הביטקוין נותר השחקן הגדול ביותר, המהווה כ-51.85% משווי השוק, ואחריו Ethereum עם נתח של 17.22%.
שיעור בעלות הקריפטו העולמי גדל באופן משמעותי, כאשר למעלה מ-420 מיליון אנשים מחזיקים במטבעות קריפטוגרפיים נכון לשנת 2023.
מגמה זו משקפת קבלה גוברת של מטבעות דיגיטליים כדרך השקעה. בארצות הברית, כ-46 מיליון אנשים מחזיקים בנתח ביטקוין, המהווה כ-22% מהאוכלוסייה הבוגרת. מעניין לציין ש-70% מבעלי הקריפטו הם גברים, ומילניאלס מהווים את קבוצת הדור הגדולה ביותר בקרב משקיעי הקריפטו.

עם זאת, חשוב לציין את הסיכונים הכרוכים במטבעות קריפטוגרפיים. למעלה מ-46,000 אנשים דיווחו שהפסידו יותר ממיליארד דולר בהונאות הקשורות לקריפטו בין ינואר 2021 ליוני 2022.
הונאות הקשורות לקריפטו היוו יותר מ-2.57 מיליארד דולר ב-2022 לבדה. נתונים אלה מדגישים את הצורך בזהירות ובבדיקת נאותות בעת השקעה או שימוש במטבעות קריפטוגרפיים.

לסיכום, בעוד ששוק מטבעות הקריפטו מציג הזדמנויות, במיוחד בכלכלות חדשניות כמו ישראל, הוא מגיע גם עם סיכונים שצריך לנהל בקפידה.
הנוף הרגולטורי המתפתח בישראל שואף ליצור איזון בין מתן אפשרות לשימוש במטבעות דיגיטליים לבין הגנה על הצרכנים והמערכת הפיננסית.
באשר לשאלה האם מומלץ לחסוך לילדים במטבעות קריפטוגרפיים, ההחלטה תלויה בסובלנות הסיכון, אופק ההשקעה והבנת השוק המאוד תנודתי זה.

כתבה זו נכתבה עבורכם ובשבילכם למטרות חוויתיות ולימודיות. אין להתייחס לכתבה זו כייעוץ מקצועי או כמחליפה ייעוץ מקצועי וכן לא להתבסס עליה לצורכי מחקר וקבלת החלטות משום סוג.

הכתבה הזו הצליחה לעזור לך?
עזר מאוד!לצערי פחות